zaterdag 1 juni 2013

Christel Domen "Thuis" sauna @ Vlaamse TV vrouwen


Christel Domen (Wilrijk, 15 februari 1963) is een Vlaamse actrice. Soms wordt ze ook Chris Domen genoemd.

Haar bekendste rollen zijn Martine Bastiaens-Lefever in Thuis en Nini of Nieke in Lili en Marleen.

Belgische babe Christel Domen speelde ook gastrollen in Merlina (Evelyne), Postbus X (Daisy De Pachter), Café Majestic (Inge), F.C. De Kampioenen (Eva De Kerpel), Droge voeding, kassa 4 (Barbara Windham), Sedes & Belli (Lia Desager), Flikken (Michelle Bruggeman in 2002, Griet Monbailliu in 2006), Witse (Sandra Nuylens) en De Rodenburgs (2009).

Ze is getrouwd met acteur Marc Coessens, bekend als Frank Opdebeeck in Wittekerke en heeft met hem drie kinderen: een dochter en twee zonen.

Christel Domen:
Wilrijk, 15 februari 1963
Studeerde in 1986 af aan het Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck te Antwerpen.

Daarna werkte Christel Domen als freelance actrice voor verschillende gezelschappen. O.a. KNS, KJT, Fakkeltheater, KVS, NTG, Malpertuis, Antigoné, Zuidpooltheater, Toneelhuis, Het Gevolg.

Voor televisie speelde zij rollen in:
"Klein Londen, klein Berlijn", "De put", "Heterdaad", "Flikken", "Sedes & Belli", "Lili & Marleen", "Made in Vlaanderen", "Over de liefde"

Voor de Nederlandse televisie had ze een naakt rol in de serie "De zomer van 45", door de NCRV uitgezonden in 1991.

De enige film waarin Christel Domen acteerde was "De Boerenpsalm" uit 1989, ook hierin ging ze bloot.

In het Raamtheater:
2002-2003 Drie versies van het leven

Boerenpsalm is een boek van Felix Timmermans, geschreven in 1935. Het is vertaald in verschillende talen, waaronder het Duits, het Frans, het Deens en het Litouws.

De Vlaamse regisseur Roland Verhavert verfilmde het boek in 1989.

Een donderslag bij heldere hemel voor de doorgewinterde 'Thuis'-kijker. Kurt Defrancq, die het personage Erik Bastiaens speelt, en Christel Domen, die zijn vrouw Martine vertolkt, moeten 'Thuis' verlaten. Ook Ronny Daelman en Tineke Caels verdwijnen uit de reeks.

'Scenariële redenen.' Daarom moeten de vier acteurs volgens de openbare omroep verdwijnen. Christel Domen, Kurt Defrancq en Ronny Daelman zijn sinds 2002 te zien als Martine, Eric en hun zoon Sam Bastiaens. De VRT neemt daarmee afscheid van drie vertrouwde gezichten. De acteurs kregen het nieuws te horen tijdens een vergadering waarin de verhaallijnen werden besproken.

Het was geen prettig nieuws voor hen. Christel Domen klonk aangeslagen. 'Ik heb geen zin om daar een antwoord op te geven', zei ze kort aan de telefoon op de vraag of ze het had verwacht.

Ook Kurt Defranq liet liever Bo Decramer, zijn partner voor theaterproducties, aan het woord. 'Toen Kurt het nieuws gisteren hoorde, was het toch even wennen. Hij had het al voelen aankomen, maar moet nu toch even zelf bekomen. Hij zei me dat je het ook niet echt negatief moet bekijken. Misschien kan hij wel nog dingen doen voor de VRT. Hij heeft ook nog theaterproducties, dus het zwarte gat zal er niet komen.'

Tineke Caels, die sinds 2006 de rol van Dorien De Backer speelt, had het ook niet helemaal verwacht. Gisteren voor de vergadering zei ze aan deze krant nog dat ze benieuwd was wat er met haar personage zou gebeuren. Na het nieuws klinkt ze gelaten. 'Ik had het niet verwacht, maar geschrokken ben ik niet. De verhaallijnen waren wat op. Ik had ook een contract voor zes maanden dat telkens verlengd werd. In principe kon het elke week mijn laatste week zijn. Ik kon drie jaar meespelen en dat is toch een mooie tijd.'

In 2009 zal de samenwerking stopgezet worden en moeten de vier personages plaatsmaken voor nieuwe gezichten en nieuwe verhaallijnen. De VRT laat weten dat ze de acteurs dankt voor hun toewijding en gedrevenheid en dat ze zich 'engageert om Christel Domen, Tineke, Kurt en Ronny uit te nodigen voor audities van toekomstige nieuwe fictieprojecten.'

Christel Domen speelt in Thuis de rol van Martine Lefevere. Nu haar slippertje met Arno haar huwelijk in gevaar brengt, staan nog spannende scènes te wachten. Christel is daar niet rouwig om: ,,We konden geen garen blijven spinnen van de strikte maar saaie Martine.''

Voorbeeldige Martine is inderdaad een beetje aan het wankelen'', zegt Christel Domen. ,,Zij en haar man en kinderen doken in Thuis op als het evenwichtige gezin. In een soap kan je daar niet blijven garen van spinnen. Brave en evenwichtige personages worden snel saai.'' Dus als actrice ben je verheugd dat je personage wat meer diepgang kreeg.

Christel Domen: ,,Iemand menselijk mogen maken is altijd leuk. Het is niet omdat Martine schooldirectrice is dat ze een perfectionistisch wezen is. Zelf vond ik haar te strikt en te weinig buigzaam. Ze is ook nogal vasthoudend en opvallend snel geïrriteerd door het gedrag van haar puberkinderen. Anderzijds heeft ze ook haar goede kanten. Ze staat immers open voor nieuwe dingen.'' Martine is na twee seizoenen duidelijk geëvolueerd. Mogen de acteurs in Thuis zelf hun personage kneden?

Christel Domen: ,,Er bestaat een soort wisselwerking tussen de acteur en de scenaristen. Zij gaan deels voort op wat ze zien. We krijgen wel de mogelijkheden om eigen accenten te leggen, maar de marge is zeer klein.'' Heb je ooit al geweigerd om bepaalde scènes te spelen?

Christel Domen: ,,Neen, maar ik begrijp wel dat acteurs dat soms doen. In een soap word je door de kijker nogal snel vereenzelvigd met je personage. Dan kan je op straat al eens uitgescholden worden voor moordenaar of racist. Persoonlijk heb ik al veel plezier beleefd aan het vertolken van moeilijke madammen. Die zijn doorgaans boeiender om te spelen. En naakt scenes zitten er toch al weinig in, omdat het voor een breed publiek is. En met een sauna scene heb ik geen probleem''

Je hebt zelf drie kinderen, maar die hebben de puberleeftijd nog niet bereikt. Beschouw je het bekvechten met je televisiekinderen als een goede voorbereiding op de werkelijkheid?

Christel Domen: ,,Het gedrag van Sam en Sofie(Lien van de Kelder) valt, in vergelijking met mijn eigen puberteitsjaren, heel goed mee. Ik was geen gemakkelijk meiske. In Thuis zet mijn dochter een stoute bek op en mijn zoon is gestopt met studeren. Ze doen geen stoute dingen. Ze gaan niet uit zonder mijn weten en gaan nooit over de schreef.''

,,Als het dat maar is wat ik in de werkelijkheid mag verwachten, dan valt het allemaal wel mee. Hoewel ik het er wel moeilijk mee zou hebben als een van mijn kinderen zou beslissen om niet verder te studeren.'' Thuis wil zoveel mogelijk een afspiegeling van de realiteit zijn. Er gebeurt dit seizoen wel heel veel: seks, verkrachtingen, lesbische liefdes, financieel gesjoemel. Is het niet allemaal een beetje van het goede te veel?

Christel Domen: ,,In een soap reeks doorkruisen zich op het ene moment verschillende verhaallijnen, gevolgd door periodes waarin er minder spectaculaire dingen gebeuren. Het is nu eenmaal zo dat mensen met problemen meer boeien dan gelukkige mensen. Een huishouden waar nooit iets gebeurt, wordt al snel als saai bestempeld. In probleemsituaties herkent de kijker vaak de kleine kantjes van zichzelf.''

Geen bedscènes meer
Je tv-echtgenoot Kurt Defranq zegt dat de bedscènes met jou de leukste zijn die hij ooit speelde. Is het gevoel wederzijds?

Christel Domen: ,,Heeft hij dat werkelijk gezegd? (lacht) Ja, wij komen heel goed overeen. Maar het is al meer dan een jaar geleden dat Kurt en ik nog eens een bedscène speelden. En naakt gaan is uit den boze. De jongste tijd zijn het nog alleen ruzies. Die doen we trouwens met evenveel passie en plezier.'' De kijkers kennen je ook als de stoutgebekte Nieke uit Lili en Marleen . Daarvan wordt binnenkort een achtste reeks opgenomen. Zien we je daarin terug?

Christel Domen: ,,Dat weet ik nog niet. Ik heb intussen een vast contract bij de VRT en neem die beslissing zelf niet. Als ik er toch toelating voor krijg, zal het toch maar voor enkele afleveringen zijn.''

Christel Domen zet ambitieuze moeder neer in soap
,,Lang genoeg het wulpse meisje gespeeld''

In 'Flikken' speelde Christel Domen (39) een cocaïneverslaafde en in 'Sedes & Belli' mag ze straks een alcoholiste neerzetten. Geen wonder dat ze voor de kommer en kwel-soap 'Thuis' gevraagd is, zou je misschien denken. Niks van. ,,Met Kurt Defrancq speel ik er het gelukkige gezinnetje'', zegt Christel. Tegen zo veel geluk kan zelfs een mogelijke zevende reeks van 'Lili en Marleen' niet op: ,,Maar ik weet niet of ik daar nog aan meedoe.''

# Hoeveel van je personage Martine zit er in jou?
Christel Domen: ,,Martine heeft een grote dosis ambitie, weet van wanten en slaagt er perfect in om werk en gezin te combineren. Daar kan ik me wel in vinden, al heb ik niet dat immense organisatietalent van haar. Nu ja, de meeste moeders gaan uit werken en moeten dat zien te klaren. Als freelance actrice zit ik regelmatig enkele maanden zonder job en heb ik dan meer tijd voor mijn gezin. Tot eind maart ben ik aan de slag bij Thuis . Binnenkort wordt beslist of Martine en Eric (Kurt Defrancq) in de soap blijven.''

# Het 'Thuis'-geluk blijft niet duren: Eric raakt zijn werk kwijt.
Christel Domen: ,,Dat zou voor spanningen en wrijvingen kunnen zorgen, maar we blijven praten met elkaar. Bij ons zal je geen hoogoplopende ruzies te zien krijgen.''

# Je bent al 11 jaar gelukkig getrouwd met 'Wittekerke'-gezicht Marc Coessens. Hoe werkt dat, twee acteurs ego's onder één dak?
Christel Domen: ,,We weten allebei onze job voldoende te relativeren. We zijn niet de ego's die overal in de kijker willen lopen en het niet van de ander kunnen verdragen dat die meer aandacht krijgt. Ik volg hem ook maar sporadisch in Wittekerke , terwijl hij mij niet vaker in Thuis bezig zal zien. Vooral een kwestie van tijdsgebrek. Voor 21.30 uur zitten we zelden voor de buis. Afleveringen opnemen doen we evenmin. Ik zou niet weten wanneer we die moeten bekijken.''

# Jouw soapkinderen(Lien van de Kelder) zijn 15 en 17 jaar. Hou je je hart vast voor de puberkuren van je eigen kroost?
Christel Domen: ,,Dat flitst wel eens door mijn hoofd bij de opnames, maar ik wil nu nog niet wakker liggen van wat Charlotte (11) en Boris (8) ooit zouden kunnen uitspoken. Iedereen moet door die periode, denk je dan maar.''

Dromen van filmrol
# Er staat een zevende reeks van 'Lili en Marleen' in de steigers. Met of zonder jou?
Christel Domen: ,,Daar twijfel ik nog over. Als ik het doe, zal het maar voor drie of vier afleveringen zijn. Daar moet ik nog voor onderhandelen met de makers van Thuis .''

# Ooit wil ik nog eens in een langspeelfilm acteren, droomde je vijf jaar geleden.
Christel Domen: ,,Ik heb alleen maar Boerenpsalm(Christel Domen had hierin een naakt rol red.) op mijn palmares staan en dat was een heerlijke ervaring. De omkadering en de tijd om details te verzorgen krijg je nergens anders. Maar de tijd dat ik wenend naar bed ging omdat ik weer naast een filmrol gegrepen had, ligt wel definitief achter mij. Ik droom graag, maar ik ben gelukkig met wat ik heb.''

# Je blijft wel tv-werk combineren met theater.
Christel Domen: ,,Ik heb dat podium nodig. Wekenlang kunnen repeteren, de respons van een live-publiek voelen: dat zou ik niet willen missen. Ook al is dat maar één stuk per jaar meer, zoals nu Drie versies van het leven , dat morgen in het Antwerpse Raamtheater in première gaat. Ik zou wel vaker in het theater willen staan, maar het wordt almaar moeilijker. Veel gezelschappen zijn opgedoekt, en er zijn sowieso niet veel rollen voor vrouwen van mijn leeftijd.''

# En je bent nog maar 39. Dat belooft.
Christel Domen: ,,Je kan dat jammer vinden, maar zo werkt het. Anderzijds heb ik lang genoeg wulpse jonge meisjes vertolkt die naakt met hun borsten door het beeld rennen. Ik ben er niet rouwig om dat dat voorbij is.''

Thuis wil dit seizoen een sfeer van geluk uitstralen. Moet lukken: vandaag hebben in een kerk ergens in Vlaanderen opnames plaats waarbij Waldek en Rosa de hoofdrol spelen.

In het geluk zitten geen goede verhalen, zegt een spreekwoord. Vinden we daarom in tv-soaps zo veel moord, doodslag, geweld en seks? Thuis -producer Winnie Enghien relativeert: na zeven jaargangen van de TV1-soap zijn er zeven doden gevallen, van wie drie op een min of meer natuurlijke manier. Over seks grapt Enghien: ,,De vaste Thuis -acteur is gemiddeld 1,6 tot 1,7 keer vreemd geweest. En ook de hoeveelheid naakt valt mee, op een enkele sauna scene na misschien. Kijk in je omgeving, en stel vast of de werkelijkheid erger is dan de fictie.''

En ook al draagt het geluk geen goede verhalen in zich, Thuis wil het toch proberen. Door sterke karakters in het verhaal te steken, karakters die al eens botsen maar al met al gelukkig zijn. In de achtste jaargang duikt bijvoorbeeld een nieuw gezin op. Marianne blijkt een neef te hebben (gespeeld door Kurt Defrancq) waar ze nog nooit over sprak, en die komt met zijn vrouw (Christel Domen) en zijn twee rebelse tienerkinderen(Lien van de Kelder) inwonen. Het is wel al eind oktober eer het zover is.

Hoe de schrijvers van Thuis de stap naar het gewone geluk gaan zetten, blijft een vraag. Fans herinneren zich de laatste aflevering van het vorige seizoen, waarin Luc niet kon vermijden dat Isabelle haar duivelse plan uitvoerde, waardoor de zwangere Leontien zich te pletter reed.

1 opmerking:

  1. Kunnen we echt praten over naakt scenes? De foto's zijn warm op zijn best ;O)

    BeantwoordenVerwijderen